Laatste vrije dagen en eerste week stage - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mary Mulder - WaarBenJij.nu Laatste vrije dagen en eerste week stage - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mary Mulder - WaarBenJij.nu

Laatste vrije dagen en eerste week stage

Door: Mary

Blijf op de hoogte en volg Mary

30 Augustus 2009 | Nederland, Amsterdam

Het is nu zondagmorgen, de jongens slapen nog en ik heb nu even een relaxt momentje. Een mooi moment om jullie te vertellen hoe mijn eerste week bij Jansen de Jong is verlopen en natuurlijk al de andere dingen er naast! :P

Ik zit nu op het terras van mijn appartement van wat het komende half jaar mijn huis is. Ik heb al een aantal foto’s gemaakt. Een leuk stekkie en helemaal voor mij alleen. JaJo (Jansen de Jong) huurt aan de oude caracasbaaiweg drie appartementjes. Normaal gesproken zit je met zijn tweeën in zo’n appartement, maar er zijn dit half jaar maar vier stagiaires. Mary, kan je wel tellen … drie – vier :P Dat zit zo, Lernnerth komt oorspronkelijk van Curacao en woont dus nu weer bij zijn ouders. Sjuul, Erik en ik wonen met zijn drieën in de appartementen. Drie stagiaires, drie appartementen, allemaal een eigen stekkie!

Peter was 20 augustus jarig en zondags zouden we dat met de hele ‘familie’ gaan vieren op het strand grote knip. Maar ook op Curacao regent het wel eens, die zondag hoosde het! Toen moesten de plannen even worden omgegooid. Iraida en Fausto (ik hoop dat je het zo schrijft) hebben een heel mooi ruim huis en wonen vlak bij de Caracasbaai, dus hebben we daar Peters verjaardag gevierd. Smiddags klaarde het gelukkig weer op en konden we met de kinderen naar de Zoutpannen. Bij de zoutpannen zitten meestal Flamingo’s. Nu zaten ze erg ver weg, maar we konden het roze van de flamingo’s goed zien. Wisten jullie dat flamingo’s roze worden door het vele zout dat het water roze kleurt? Altijd leuk om wat nieuws te leren!
Het werd zelfs zulks mooi weer dat we nog zijn wezen zwemmen in Caracasbaai. Allemaal van dat kleine grut dat met je wil spelen en zwemmen, het voelt echt alsof ik een extra familie heb. Niet alleen de kinderen zijn geweldig, maar ik hun ouders en iedereen erom heen!

Dan de hetgeen waarvoor ik hier eigenlijk voor naar toe ben gegaan, stage.
Maandagochtend zijn we opgehaald door Jan – Kees, Erik zijn stagebegeleider. Want we waren nog autoloos. Dit wordt nu zo’n standaard stukje ... Een kennismakingsrondje door het gebouw, wie is wie, wie doet wat. Kennis gemaakt met Lernnerth. Allemaal vertelt waar we studeren, hoever we zijn en wat we naast onze studie doen. Ik moet zeggen dat we naast onze studie allemaal heel andere dingen doen, maar toch is er wel een klik. (Gelukkig! Want we moeten het wel een half jaar met elkaar uithouden!) Jansen de Jong Caribbean is een vrij groot bedrijf met allemaal verschillende afdelingen. JaJoC zit in de civiele techniek, in de woningbouw, industriële bouw en projectmanagement. Ik zit samen met Erik op projects, het projectmanagement gedeelte. Mijn stagebegeleider, Dennis, is projectmanager en houdt zich op dit moment bezig met een groot industrieel project hier op Curaçao. En het komende half jaar mag ik hem daarbij helpen. Het soort gebouw heb ik al wel vaker gezien, alleen de functie en dus de apparatuur dat er in moet komen te staan, maakt het voor mij interessant en leerzaam. Een heel ander project dan bij mijn vorige stage. Het stoerste vind ik dat er binnen dit project wordt samen gewerkt met Colombianen en Italianen. Alles moet in het Engels én das een uitdaging!

Politieharmonie
Ik had beloofd dat ik ook nog wat zou vertellen over mijn eerste repetitie hier op het eiland. :) Ik dacht te kunnen laten zien dat ik best aardig saxofoon kan spelen … dat ging dus niet helemaal zo als gepland. Sambo had voor mij een sax mee gebracht, hij vond hem niet prettig spelen en had zelf een andere gekocht (mooi ding!!). Ik zet de sax in elkaar en ik wil alvast even een beetje inspelen. Ik kon er alleen geen noot uitkrijgen! Een middel c en een b, that’s it! Dan sta je dus best voor aap … Gelukkig heb ik twee super andere alt-sax genoten. We hebben de hele avond van saxofoon gewisseld, zodat iedereen tenminste een beetje kon spelen. Erg aardig, anders had ik de hele avond alleen maar een paar noten kunnen blazen! Aan het eind van de repetitie heeft Bruno (de bariton-sax speler) ook nog even geprobeerd, hij kreeg er iets meer geluid uit, maar ook met moeite. Gelukkig had Bruno ook nog een alt-sax thuis staan. Binnen een week was ik dus al twee saxen rijker :P Bruno zijn alt is een Yamaha, het zelfde merk als mijn eigen sax, en die speelt goed. Dus nu kan ik wel laten horen dat ik toch al meer als 10 jaar sax speel :D En das wel fijn, want over een dikke week heb ik al mijn eerste optreden! Ik in een uniform van de politie, hoe vind je die!!!

Na stage …
Tjonge, wat een verschil met stage lopen in Nederland. We zijn van de week niet één avond gewoon bij ons appartement geweest. Eerst ergens eten en daarna naar één van de vele plekken waar de stagiaires te vinden zijn. Mambo beach, de Boot, TMF café, de Tijd en nog veel meer. Voor zo’n eerste week is het wel leuk om overal een kijkje te nemen, maar dat hoeft van mij niet elke week, ook al hebben we ons wel gedragen en waren we elke dag voor 24.00 uur thuis. Een min puntje van Curaçao: het is hier zo vroeg donker. Stipt zeven uur, elke dag. Omdat we pas om vijf uur vrij zijn, moeten we snel naar het strand om nog een duik te nemen voor het donker is. Je zou denken dat alles hier binnen een kwartier reis tijd ligt, maar dat valt tegen… Maar met een beetje plannen lukt het allemaal! En alles relaxt, poko poko ;) Je bent jong en je wilt wat, toch?!

De jongens zijn inmiddels ook wakker. Erik is nu met zijn vriendinnetje aan het skypen en daarna is de beurt aan mij, voordat we van onze zondagmiddag gaan genieten. Wat zeker gaat lukken, want de zon staat weer lekker te schijnen en er staat een lekker windje. Zwemmen!!!

Ciao,
xXx,
Mary

ps: Bedankt voor jullie leuke reacties! Altijd leuk als je hoort dat mensen je verhalen lezen. Ook al heb ik het hier super, mn familie en vrienden mis ik toch wel een beetje hoor!

  • 31 Augustus 2009 - 06:28

    Abel:

    Leuk verslag en ook mooie foto's Appartement ziet er goed uit.Groet en knuf pap.

  • 01 September 2009 - 12:31

    Goanne:

    Leuk om je verhaal te lezen, en foto's te zien?? is dat jou auto??
    Gisteren (maandagavond) was het best stil na de repetitie, jij was er niet, marieke en laurens waren gelijk weg en ja dan blijft er nu geen jeugd meer over.
    Mooi dat je het daar naar je zin hebt, maar kijk er stiekum toch wel naar uit dat je weer terug komt. Al duurt dat nog wel 162 dagen.
    groeten aan Peter en tot snel.

    (K) Goanne

  • 05 September 2009 - 01:18

    Peter:

    Mary. A bo scribie a bon storia.
    Ami contentu cu bo ta biba in bo apartamento, trabou e stage aki on Curacao.

  • 10 September 2009 - 14:49

    Freek:

    Hallo Mary,
    Leuk je verhaal te lezen. Ik krijg de indruk dat je het er al redelijk naar de zin hebt. Groet.

  • 14 September 2009 - 09:15

    Marijke:

    ja te vet chill daar zeg, gadverdarre. beetje strand, beetje uit eten, beetje stappen en dan oh ja waarvoor je daar naar toe bent gegaan, we lopen ook nog beetje stage. Hier competenties en projectplannen schrijven. En het eind van de zomer inluiden 'Tis weer voorbij die mooie zomer'. Heel veel plezier daar. Thuis niet te veel missen want het is snel genoeg voorbij. doe doe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mary

Hay allemaal, Mijn avontuur begint op 14 augustus, dan ga ik voor 6 maanden naar Curacao. Ik ga daar stage lopen bij aannemersbedrijf, een echte bouwvrouw! Vanaf de 14de kun je hier al mijn avonturen tijdens stage en daarbuiten lezen. Curacao, beware ... here I come!!! =) Mary

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 13670

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2009 - 10 Februari 2010

Mary op Curacao

Landen bezocht: